Treasure hunt

Wat is de opdracht Treasure hunt.

Bij de opdracht "Treasure hunt" was het de bedoeling dat je een idee zou bedenken wat de aankomende brugklassers een leerzame en leuke eerste kennis making met de school zou brengen. Ook moest het origineel zijn en te maken hebben met het vak "wiskunde". Het thema was Olympische spelen dus moest je daar natuurlijk ook iets mee doen.

Het voor onderzoek

Bij het vooronderzoek was het de bedoeling dat we vragen beantwoorden die vervolgens in een boekje gezet moesten worden. Een paar van de vragen waren:

Wat is een treasure hunt?, wat zijn de 6 karakteristieken?, Wat houdt montessori in?.

Het vooronderzoek ging niet helemaal soepel, maar we hadden het op tijd klaar en we hadden de feedback gebruikt die onze docent ons had gegeven. Bij het vooronderzoek begon ik met het beantwoorden van de vraag de "wat zijn de 6 karakteristieken" en ging verder met de vraag wat is een treasure hunt, toen ik dat had gedaan ging ik Moos helpen met de planning. Vervolgens moesten we ook nog opschrijven wat voor taak we hadden ik was eerst de interaction designer. Die moest er voor zorgen dat de mensen die het zouden spelen het leuk zouden vinden, ook moest je de opdrachtgever interviewen wat zij er allemaal in wilde hebben. Later besloot ik dat het beter was om een product designer te worden aangezien deze taak ervoor zorgde dat ik kon helpen met het bouwen en testen van het product. 

Het proces

Het proces, we begonnen het proces met het vooronderzoek en zoals je hier boven al hebt gelezen ging dat best wel goed. Na het vooronderzoek begonnen we met het maken van een ideeën table dat ging ook best soepel. Ik kwam op met het idee dat als je een opdracht had voltooid dat je dan een gewichtje kreeg die je dan uiteindelijk op een weegschaal doet om een bepaald gewicht te maken. Dat gewicht zou dan de code voor het cijferslot vormen. Uiteindelijk besloten we om mijn idee te gaan gebruiken, om een puzzel van een voetballer te gaan maken (omdat dat het thema is) en we besloten om een online Sudoku te gaan maken.

Het product

Ons uiteindelijke idee was om een goud kistje in het midden van de tafel te zetten, daar een cijferslot op te doen en een stukje van de fakkel er in te stoppen. Om de code van het cijferslot te krijgen moet je twee opdrachten doen, een puzzel en een Sudoku. Bij de puzzel en de Sudoku krijg je een handleiding die je uitleggen hoe je het spel moet spelen en wat je moet doen als je klaar bent. Als je de puzzel en de Sudoku hebt opgelost krijg je twee veertjes die samen nul gram maken, wat betekent dat de code op het cijferslot 000 is. Als het je om een of andere rede niet lukt om de Sudoku of puzzel op te lossen krijg je alsnog de gewichtjes en kan je door gaan met het spel. Als je helemaal klaar bent met het hele spel heb je als het goed is allen 7 de fakkel stukjes gekregen die dan 1 fakkel maakt. De fakkel mag je vervolgens ophangen aan de school muur zodat je altijd je eerste school dag nog kan herinneren.

Het presenteren

Het presenteren ging erg goed we hadden duidelijk gemaakt wat ons product inhield en wat je moest doen. De jury had de vraag "wat als je de puzzel niet kan oplossen hoe voltooi je het spel dan?" gesteld. Wij hadden gezegd dat wel kan, omdat we de antwoorden van de puzzel en de Sudoku in het spel hebben gezet.

Reflectie

Vorig jaar had het doel aan mijzelf gesteld dat ik kraag wat meer werkplaats badges wilde halen. Dat is volgens mij een success geworden ik heb veel nieuwe badges aangevraagd en ze worden volgens mij ook goed gekeurd wat betekent dat ik veel beter en mooier kan bouwen.

Mijn doel voor volgend jaar is om te laten zien dat ik beter ben geworden in het bouwen van een product.

  

Maak jouw eigen website met JouwWeb